donderdag 30 april 2009

Save the Children

Een ruimt tijdje terug werden we uitgenodigd door Lyni om eens een kijkje te nemen en helpen met les geven op het project van haar. Save the children is een straatkinderen project dat zich richt op de kinderen van de straat te halen een ze helpen hun leer achterstand in te halen om ze later weer in het reguliere onderwijs verder te laten gaan en staat aan de rand van Epako. De leeftijd van de kinderen is tussen de 4 en de 6 (misschien een enkele uitschuiver) en is van gemengde samenstelling.



Dag 1

De dag begon in de ochtend om 8.00 voor het eerst in een lange tijd dat we weer eens om die tijd het bed uit moesten *kuck* luxe *kuch*. Na even lekker gegeten te hebben en gedoucht gingen we naar het gebouw van Save the Children toe. Daar om 9.00 aangekomen werden we eerst voorgesteld aan de 3 leraren van het project door Lyni. De bedoeling was dat we de eerste dag meehielpen met het lesgeven. Lyni had spiegeltjes geregeld die de kinderen zelf mochten schuren (randen) en daarna mee naar huis nemen voor onder andere uiterlijke verzorging. Wij mochten daar de kinderen bij helpen en uitleggen hoe ze het moesten aanpakken in elk onze eigen klas. Dit vulde het (vroege) ochtend programma (School is van 8.00 tot 12.30, Dit is mede zo vanwege de warmte en concentratie van de kinderen).

Later op de ochtend gingen de kinderen van elk hun eigen klas een tekeningen maken van ons. Dit is ook heel goed voor de kinderen omdat de kinderen je op die manier ook aan moeten kijken. Dit klinkt misschien een beetje raar maar veel kinderen durven je niet direct in de ogen of in het gezicht aan te kijken. Dat doen ze om 2 redenen ; je bent ouder en je bent blank. Dit alles is nog een erfenis van de apartheid. Maar goed het zien van de tekeningetjes was natuurlijk super en ook het zien dat de kinderen zich er zo in uitleefden. Na dat de tekeningetjes klaar waren hebben we ze gegeven aan Lyni die heeft ze later voor ons op een A-4-tje geplakt en de tekeningen vergeeld (komen de potloodlijnen er beter uit). Na dat het de tekeningetjes klaar waren was het weer pauze. De kinderen eten bij het project tussen in de pauze altijd warm. Lyni zelf heeft een afspraak met de lokale supermarkt (Shoprite) dat zij de onverkoopbare groente en fruit gratis mag meenemen voor haar project. Hier haalt ze de rotte plekken dan uit en geeft ze aan de kinderen zodat hun ook van een stukje fruit mogen genieten. Aangezien de meeste dat nooit thuis krijgen.



Na de pauze hadden ze weer nog even les nu had ik in mijn klas de kinderen geholpen met schrijven en een beetje met rekenen en kleuren en ik had de lerares ook nog even geholpen met het oplossen van een paar puzzelkleurplaten. Was erg leuk om te doen en Lyni had voor mooi spul gezocht voor de schrijflessen. Bij Jelle hadden de kinderen nog voor hem gezonnen en ze hadden samen met hem getekend. Marinus had ook de rest van de dag samen met de kinderen gekleurd.

Nadat de lessen afgelopen waren hadden we nog even een gesprek met Lyni toen wees ze ons op de restanten van een oud speelhuisje dat ze had gekregen. Het hele huisje was gedemonteerd aan haar gegeven en ze had geen idee of het nog een beetje compleet was en het was haar ook niet te doen om dat alles in haar eentje te gaan versjouwen. Dus vroeg ze ons of wij er naar zouden kunnen kijken en zodoende maakte we een afspraak voor de volgende dag.

Dag 2

Om 9.00 stonden we weer bij het project voor de deur Lyni was al een tijdje op het project aanwezig. En toen begonnen we de onderdelen van het speelhuisje van het “zoldertje” af te halen. Een half uur later hadden we alles bij elkaar verzameld en bleek dat we boten nodig hadden om het bouwsel in elkaar te zetten en er waren een paar stukken vermist of kapot. Na dit Lyni verteld te hebben hadden we het idee om met de restanten gewoon een nieuw huisje te maken en we hadden in de tijd dat Lyni er even tussen uit was (naar de Shoprite) alle onderdelen opgemeten en een bouwtekening gemaakt voor het huisje en toen ze terug kwam was ze aangenaam verast. Later die dag zijn we langs de gemeente geweest om een kijkje te nemen in een container (mobiele werkplaats) die een groep Nederlanders hadden laten staan na de bouw van een gebouw voor een ander project, om daar de gereedschappen,spijkers en schroeven te halen voor het in elkaar zetten van het speelhuisje. Daar hebben we toen een deel van het gereedschap uit gehaald en wat touw. Voor de andere dingen die we nodig hadden zijn we langs BarganBuilding gegaan (bouwmarkt) daar hebben we wat bouten gehaald en connectieplaatjes voor de hoeken en rechte stukken aangezien we geen bouten hadden die geschikt waren voor de onderdelen. We hebben die dag afgesloten samen met Lyni bij Ernies met een lekker biertje.

Dag 3

De eerste dag van de bouw. We zijn begonnen met het eerst los in elkaar zetten van de onderdelen volgens de bouwtekening om te kijken of er misschien wat aan passingen nodig waren aan het ontwerp maar gelukkig hoefde dat niet en waren we klaar om de onderdelen aan elkaar te monteren. We waren begonnen met het monteren van de muren. Aan het einde van de dag waren we klaar met het maken van de muren van het speelhuisje en het in elkaar zetten van het plateau.



Helaas blijft dit Afrika en is geen enkel goed doel heilig genoeg om diefstal te mijden en moesten we alle spullen weer binnen zetten zo ook al het houtwerk, dat vissen ze dan met haken weg en gebruiken het om hun vuurtjes te stoken. Jammer maar al te waar. Bij het project waren er al verscheidene keren ingebroken. Zo ook hebben ze een keer geprobeerd de zonneboiler van het dak af te schroeven. In de tijd dat we er waren werd er ook een extra laag prikkeldraad aangelegd aangezien er veel overlast van poepende mensen op het terrein. Later hoorde we dat er nog een laag aangelegd werd voor de aankomende vakantie periode… Wij hopen dat het huisje het overleefd…

Dag 4

De laatste dag. Onder tussen waren we begonnen met het monteren van de muren aan elkaar en aan het plateau. Het was een drukke dag omdat we het af wouden krijgen voor het weekend aangezien diefstal. In de eerste pauze waren er een hoop nieuwsgierige kinderen die wouden kijken wat we aan het doen waren gezien het huisje al aardig vorm aan het krijgen was. Er stond altijd wel een groepje van 3 mee te kijken over je schouder hoe je een schroef aan het vastmaken was of hoe je er een spijker in sloeg. We hebben ook een paar kindjes die het vroegen laten “helpen” door ze schroef in het hout laten draaien of spijker in het hout laten slaan. Net voor het einde van de dag waren we gelukkig wel klaar en hebben we nog een foto genomen met alle kinderen in het huisje.



Tot op de dag van vandaag staat het huisje er nog en word er dankbaar gebruik van gemaakt. De meisjes en jongen spelen er om de beurt in. De meisjes spelen er graag met de poppen in en de jongen spelen graag farm (boerderijtje). Het was erg leuk en dankbaar werk en ik zou de tekeningen die van mij gemaakt zijn ook altijd bij me houden.

Iedereen thuis de hartelijke groeten!

Hielke
(Gemaakt op 22-04)

1 opmerking: